RSS

2016, Bokbloggerpris og laber bloggelyst

Godt, nytt år lesevenner! Som overskriften tilsier, blir dette mer et paraplyinnlegg av ymse innhold. Bloggelysten er ikke på topp for tiden, noe som først og fremst skyldes forskjellige grunner; en rekke uforutsette hendelser, hektiske hverdager og at jeg holder på med noe annet spennende. Mer om det senere. Eller ikke. Vi får se. Uansett, jeg kan ikke la starten på det nye året passere uten å gi lyd fra meg. Jeg tenker ikke å gi opp bloggingen med det første, så da må det i alle fall bli små drypp her og der. So here it goes!

I går ble langlisten til Bokbloggerprisen 2015 offentliggjort og jeg tenkte å følge i flere av mine medbloggeres fotspor og avsløre mine nominasjoner. Jeg nominerte følgende:

Årets roman

1. Marit Eikemo: Alt inkludert
2. Bjørn Vatne: Slik skal vi velge våre ofre
3. Helga Flatland: Vingebelastning
4. Geir Gulliksen: Historie om et ekteskap
5. Hilde K. Kvalvaag: Lev vel, alle
6. Birger Emanuelsen: Historien om et godt menneske
7. Maria Sand: Hold pusten så lenge du kan

Åpen klasse

1. Andrea Bræin Hovig: Vanessa Svartmo
2. Guro Hoftun Gjestad: Storbarnsliv
3. Guro Hoftun Gjestad: Ord på S
4. Heidi Sævareid: Slipp hold
5. Kristin Fridtun: Kjønn og ukjønn. Ordhistoriske essay


Jeg går ut fra at alle er kjent med hvem som kom med på listen. Av mine  nominasjoner var det bare Slik skal vi velge våre ofre, Vingebelastning og Slipp hold som kom med. Jeg er utrolig skuffet over at Vanessa Svartmo ikke nådde opp, for den er så utrolig god. Det er jo selvsagt alle de andre av mine nominerte også, men det var liksom noe spesielt med denne. Jeg har forøvrig lest svært få av årets nominerte, stort sett bare Synnøve Macody Lunds Personar du kanskje kjenner, så jeg har med andre ord mye å se frem til.

25. januar vil kortlista offentliggjøres, og nytt fra i år er Jokeren. Det vil si at en fra langlisten som IKKE er med videre, har mulighet for en ny sjanse. Jeg blakker ut med en gang det blir for mange tall å holde styr på, så sjekk ut linken for mer info.

I år som i fjor begynte de nye leseåret bra, denne gangen med Kristin Fridtuns spennende Kjønn og ukjønn. Ordhistoriske essay, hvor hun ser nærmere på arveordet kjønn. Her får vi seks essays bestående av fun facts, språkhistorie og Fridtuns egne erfaringer. Mycket bra!

Bok nummer to var debutromanen til Heidi Sævareid, Ungdomsboka Spranget, som handler om tenåringsjenta Janne og tvillingsøsteren Anna. Anna er utadvendt og har lett for å få venner. Janne er av den mer stille typen, og har vanskelig for å bli kjent med andre. Anna blir med i den kristne menigheten Zion, og overtaler Janne til å være med på et møte. Janne ønsker å være del av en sosial gruppe og blir derfor med på et møte, hvor hun oversvømmes av nye venner. Deriblant Peter, som hun forelsker seg i. Hun oppdager raskt at fellesskapet inneholder en dobbelthet, og føler seg overvåket og kontrollert i menigheten. Jeg ble fullstendig oppslukt av boken og måtte lese den helt ut før jeg kunne gå videre.

Det var det for denne gang. Vi høres plutselig igjen!

9 kommentarer:

siljeblomst sa...

Åh, nå ble jeg nysgjerrig! Håper du sier noe om dette spennende etterhvert!
Macody Lund sin roman var min første bok i 2016 og jeg elsket den. Tenkte jeg skulle skrive en tekst om den sammen med Ullmann sin - som jeg også elsket! (Bra start på 2016, med andre ord).
Takk for tips om Spranget, den må jeg få lest :-)
Og godt nyttår! Ser frem til å følge med videre.

Berit sa...

Hei!
Jeg ble også skuffet over at Vanessa Svartmo ikke kom med- grunnen kan ikke være annet enn at det er for få som har lest den? Så den fikk en halvsur omtale, jeg trur det var i Dagbladet, men som deg elsket jeg boka og trur mange ville stemplet den som en favoritt hvis de hadde gitt den en sjanse. Verden er urettferdig!
Det med "joker" gjør etter mitt syn BBP bare tullball... DET kommer jeg i hvert fall ikke til å engasjere meg i! Tanken er kanskje at flere skal engasjere seg eter at nominasjonene er klare, men det blir litt for omstendig (eller kanskje de bare har forklart det litt rotete på sida? Ikke vet jeg...)
"Spranget" skal jeg legge meg på minnet- men den blir ikke aktuell før i mars, nå er det kun bokhyllelesing som gjelder ;o)

Ellikken sa...

Det er bare å sende melding til meg og fortelle om dette spennende hemmelige, sier jeg bare!

annkolaas sa...

Siljeblomst: Jeg gleder meg til å lese Ullmann, står i skrivende stund på 8. plass i køen i eBokBib. Jeg likte godt Macody Lund sin roman, men var nok ikke så begeistret som dere andre. Angående det spennende, jeg sier det bare om det går bra, haha.

Berit: Så bra at du også synes det! Enig i det med Jokeren (tror jeg?). Jeg har ikke satt meg inn i det enda, og skulle heller ønske det var en mulighet for å stemme Vanessa Svartmo inn på lista, hehe. Jeg burde nok også ta en runde med bokhyllelesning. Har ikke tall på hvor mange uleste bøker jeg har i hylla..

Ellikken: Det er nok ikke så fryktelig spennende for andre enn meg. Forøvrig: Les kommentar til Siljeblomst.

Ingalill. sa...

Innom for å se hva det var som var så bra med Sævareid (som jeg seriøst sliter med) og ble litt glad over å se at du 'bare' hadde henne på fjerdeplass. Litt trist også fordi jeg ikke har lest Hovig, og det kanskje var der jeg burde lagt inn ungdomsstøtet. Gjestad har Ellikken advart meg mot - (basert på motsatt smak -).
- men har du ikke lest Fuck Verden?
- eller har du lest, men likte den ikke?

Har foreløpig lest 60+ sider i Slipp Hold, og det eneste jeg makter å tenke på er hvor bra Fuck Verden var i sammenlikning, og om jeg skal orke fortsette. Prøver å la meg inspirere av dere som likte den, men sliter som sagt. Alt er gitt! Så det jeg trenger av deg nå , er at du sier at ingenting blir som du tror i starten, og at overraskelsene står i kø.. Avbrytelser sitter langt inne.

Forøvrig har vi kun 2 felles nominerte fra romanlista. Eikemo (som skulle vært på langlista), og Flatland. Det blir spennende!

annkolaas sa...

Inga-Lill: Å, herreguuuud! Jeg hadde helt glemt "Fuck verden"!!! Jeg som var så nøye med å sjekke leste bøker i 2015 da jeg skulle nominere. Dette var en supertabbe, altså! Den var selvsagt kjempegod, og jeg likte også den bedre enn "Slipp hold". Hmm, jeg kan ikke huske at det kommer noen store overraskelser i "Slipp hold" - men jeg likte den veldig godt, ellers hadde jeg ikke nominert den. Jeg synes likevel debutboka var bedre. Den hadde så mye driv i seg.

Søren , at jeg skulle glemme "Fuck verden" da.

annkolaas sa...

Og ja, du burde absolutt lese "Vanessa Svartmo"!

Ingalill. sa...

Svartmo er notert
, men, GLEMT?? Tenk om det kunne fått Fuck på langlista, istedet for Slipp Hold?? Har lest ut nå forresten. Det ble ikke verre, men det er fremdeles rart for meg at den ble nominert til Brageprisen. Kanskje de mistok alle tidsmarkørene for moderne og aktuell?
Innrømmelse - ifjor glemte jeg å nominere Kaldhol, men det gikk bra likevel!

annkolaas sa...

Ja, jeg vet ikke hva som gikk av meg. Men jeg synes "Slipp hold" var en verdig kandidat likevel. Men ikke så mye som "Vanessa Svartmo" da. Forøvrig var det flere ungdomsromaner jeg også ville nominere, men jeg måtte jo bare velge. Forøvrig tror jeg langt flere ungdommer vil kunne kjenne seg igjen i - og relatere til - "Fuck verden" enn "Slipp hold". Og da er det jo ganske dumt at ikke den ble nominert (eller glemt da..).