RSS

Langlista er ute!



Lørdag 7. januar kommer som kastet på meg hvert år. Nok en gang har jeg glemt å fokusere på norsk litteratur, og brukte blant annet juleferien på amerikansk fanfiksjon og engelsk griplit. Ved nyttår kom påminnelsen om 7. januar og jeg våknet fra dvalen og kastet meg rundt for å rekke å pløye gjennom norske bøker jeg har hørt mye bra om, men enda ikke rukket å lese. Som sagt, så gjort. Jeg rakk tre bøker på to dager og det var absolutt verdt det, for bøkene var knallbra og måtte med på lista. Hva er det slags liste jeg snakker om, sier du og hva er så spesielt med 7. januar? (Den drevne og opplyste bokblogger kan glatt hoppe ned til neste avsnitt) Jo, vi bokbloggere er så fancy at vi har opprettet vår egen pris, Bokbloggerprisen, som deles ut i september hvert år. Vi har Bokhandlerprisen, lytterprisen, barnebokprisen og alskens andre litterære priser, så hvorfor ikke en bokloggerpris, hvor bokbloggerne stemmer frem de beste bøkene? I 2017 skal altså Bokbloggerprisen 2016 deles ut, og det er fjerde gangen vi stemmer frem to vinnere: Årets roman og åpen klasse.

Jeg har vært med og nominert helt fra starten, og mine favoritter har vunnet hvert år så det kan se ut som vi bloggere er ganske så samstemte. I dag ble langlista offentliggjort og det kan dessverre se ut til at jeg for første gang er grundig uenig med de andre bokbloggerne, for bare to av mine fjorten (!) nominerte er med. Men Vigdis er heldigvis bankers. Puh!

Sånn ser årets langliste ut:

Årets roman

• Leiligheten – Nora Szentiványi (Oktober)
• Jane Ashlands gradvise forsvinning – Nicolai Houm (Tiden)
• Du er så lys – Tore Renberg (Oktober)
• Hviskeren – Karin Fossum (Cappelen Damm)
• Hennes løgnaktige ytre – Selma Lønning Aarø (Cappelen Damm)
• Arv og Miljø – Vigdis Hjorth (Cappelen Damm)
Åpen klasse

• Bøddel av Torgrim Sørnes – dokumentar (Vigmostad og Bjørke)
• 60 damer du skulle ha møtt – Jenny Jordahl og Marta Breen – tegneserie (Forlaget Manifest)
• Um sakne springe blome – Catherine Blaavinge Bjørnevog – lyrikk (Samlaget)
• To søstre av Åsne Seierstad – dokumentar (Kagge)
• Blodskraft av Lise Grimnes – ungdomsroman (Aschehoug)
• Lars er LOL av Iben Akerlie – ungdomsroman (Aschehoug)

Sånn så min liste ut: 
Årets roman
* Arv og miljø av Vigdis Hjorth 1. plass

* Varsjøen av Thomas Marco Blatt 2. plass

* Brevet til Rosalin av Øystein Orten 3. plass 

* Vær snill med dyrene av Monika Isakstuen 4. plass

* Lukta av våt jord om natta av Maria B. Bokneberg 5. plass

* Hennes løgnaktige ytre av Selma Lønning Aarø 6. plass

* Du dør ikke av Linn Strømsborg 7. plass

 

Åpen klasse

* Hvem er jeg når du blir borte? av Kathrine Nedrejord 1. plass

* En bror for mye av Linde Hagerup 2. plass

* Kan jeg bli med deg hjem av Marie Aubert 3. plass

* Nærmere kommer vi ikke av Monika Steinholm 4. plass 

* Slagside av Heidi Sævareid 5. plass

* Bare la meg være i fred av Bergljot K. Nordal 6. plass

* Det hjelper ikke å blunke av Lene Ask 7. plass

Jeg er ganske skuffet over at flere av disse ikke kom med, men må også innrømme at det er flere på langlista jeg ikke har lest. Altså regner jeg bare med å få en positiv overraskelse, for vi bokbloggere er drevne lesere og nominerer ikke på måfå. At jeg har flere gode leseropplevelser i vente, er også en hyggelig tanke. Nå må jeg sette meg ned og sprenglese atter en gang, sånn jeg kan få nominert innen fristen, for langlista skal kortes enda mer ned innen januar er omme. Samlesingen begynner allerede 1. februar og da må jeg være klar.

Er du fornøyd med langlista? Fikk du med favorittene dine?

11 kommentarer:

Mari sa...

Jeg fikk med "Leiligheten", og da er jeg knallfornøyd :D Mer enn det kunne jeg vel egentlig ikke håpe på, for de andre jeg nominerte tror jeg ikke det var så mange som hadde lest. "En bror for mye" fikk jeg dessverre ikke lest ut før etter fristen hadde gått ut.

Liker forøvrig at vi er så fancy smancy at vi har vår egen pris, fint ska' det værra ;)

Beathe sa...

Jeg fikk med 5 av de jeg nominerte og det er jeg fornøyd med. Jeg hadde tenkt å nominere både Bokneberg og Orten for begge de var bøker jeg likte veldig godt men jeg har lest så mange romaner i år som jeg syntes var god så de var det ikke plass til denne gangen på min liste.Ellers så stemte jeg i likhet med deg både på Lønning Aarø og Maria Aubert.

Tine sa...

Så gøy å se nominasjonslisten din, det var flere bøker der jeg ikke har hørt om. Selv hadde jeg lest 9 av bøkene på langlisten og hadde selv nominert tre av dem som kom med, blant annet Slagside som også du nominerte. Det blir spennende å se hvilke bøker som kommer på kortlisten, kanskje det skjer det samme som i fjor at jeg hadde lest alle bøkene på kortlisten?

annkolaas sa...

Mari: leiligheten er notert. Jeg må forsøke å lese så mange av bøkene jeg greier før kortlista kommer. Puh!

Beathe: Ja, i år var det vanskelig.

Tine: Det hadde vært greit om alt jeg har lest kommer på kortlista, så kan jeg stresse ned med lesinga. Skulle fokusere på klassikere i år, og har egentlig ikke tid til å pløye gjennom alle disse. Enda.

Mari sa...

Ja, tenk om vi ikke rekker å nominere en ny favoritt til jokerplassen :O :O

Ingalill. sa...

Interessant å se lista di. Eneste fellestrekket var Vigdis, selv om jeg hadde den litt lenger ned. Førsteplassene var Leiligheten og Åsne. River meg fremdeles i håret over rekkefølgen jeg satte opp. Tidligere år har det vært så tett i toppen at enkeltpoeng telte, så man vet jo aldri hvordan man kunne ha påvirket.

Tror jeg nå først og fremst skal kaste meg over Bøddel.
(Ifall Leiligheten karrer seg inn på kortlista).

annkolaas sa...

Jeg må absolutt rekke å lese Leiligheten før kortlista, siden så mange nevner denne. Jeg var veldig i tvil om jeg skulle sette Vigdid først siden hun allerede har mange priser osv osv, men det er jo Vigdis da. Og jeg synes jo hun var best (og tenk om hun kommer!).

L sa...

Tusen takk for nominasjon, selv om jeg ikke nådde opp. You made my day!

annkolaas sa...

Bare hyggelig, L! Jeg er overrasket over at den ikke nådde opp, for jeg vet at det er flere av oss som likte boka di veldig godt.

ellikken sa...

Vil du viteeeeeee? Assa mineeeeeee?

Jeg var superkjapp, skylder alt på en nokså betydelig ølsnurr og GLEMTE Orten.

Vær snill med dyrene + Syng meg vekk, Um sakne springe blome + Blodskraft

50 % får jeg være fornøyd med, selv om jeg er evig bitter å ha 0 % på romandelen. Nårjegforengangsskyldnominerer!

annkolaas sa...

Jaaaa! Fort gjort å glemme. Det er så sabla mye som er bra. Jeg var veldig opphengt i ikke å glemme noen i år, ettersom jeg glemte "Fuck verden" i fjor. Har ikke lest "Syng meg vekk" eller "Um sakne springe blome", men skal se å få gjort noe med det.