RSS

Ektemannens hemmelighet

Liane Moriarty: Ektemannens hemmelighet, 490 sider. Oversatt av Solveig Moen Rusten

Cecilia Fitzpatricks liv er plettfritt. Hun har tre flotte døtre, er gift med drømmemannen og har relativ romslig økonomi. Som Tupperwarekonsulent er hun vant til å ha alt på stell, og hun er aldri vond å be når noe skal bakes eller ordnes. Hun har rett og slett et perfekt liv. Helt til hun en dag tilfeldigvis finner et brev fra ektemannen, gjemt mellom noen gamle esker på loftet:

Min elskede Cecilia, hvis du leser dette betyr det at jeg er død.. 

Ektemannen hennes er langt fra død, og forsøker å overtale henne til å kaste brevet, noe som selvsagt gjør henne mer oppsatt på å lese det. Brevet avslører en hemmelighet så dyster at den ikke bare endrer livet hennes, men den påvirker livet til alle rundt henne.

Nå er du hekta.

Idet du ikke kan vente med å høre mer om Cecilia, blir du kastet rett inn i en annen historie.Vi blir kjent med Tess O`Leary, som nettopp har fått vite at hennes mann og bestevenninne har forelsket seg i hverandre. Av hensyn til henne har de ventet med å ha sex.

Så omtenksomt.

Tess tar med sønnen og reiser hjem til moren i Sydney. Vi forlater henne så lenge, og Rachel gjør sitt inntog. Rachel preges av tapet etter datteren Janie, som ble funnet drept 17 år gammel. Morderen ble aldri tatt, og nå, over 20 år senere finner Rachel ut hvem som drepte henne. Hun bestemmer seg for å ta saken i egne hender.

Du hører at denne boken inneholder det meste. Hemmeligheter, familieproblemer, kjærlighet, mord.

"For det var vel ikke egentlig noe galt med ekteskapet vårt, var det vel?" sa hun. "Vi kranglet ikke. Vi var midt i sesong fem av Dexter! Hvordan kunne du slå opp med meg når vi var midt i sesong fem?"

Jeg synes dette utdraget sier mye om tonen i boka. Språket er lett, dialogene er morsomme og handlingen er gjenkjennelig for de fleste av oss (bortsett fra et par av de verste hemmelighetene, får vi håpe..) og spenningen er til stede fra første side. Enn så plagsomt det er å bli dratt ut av handlingen for å bli presentert for flere karakterer, det er unektelig en meget effektiv og velbrukt fortellerteknikk. Dog, ikke forslitt av den grunn. Den første gangen er det utrolig irriterende å måtte vente på å få høre mer om Cecilia og brevets hemmelighet (og det sier jo sitt om spenningsnivået), men vi blir like oppslukt av Tess og Rachel. Innimellom får vi også tilbakeblikk fra Janies siste dag i live.

Det var Beathe som gjorde meg oppmerksom på denne boken. Hennes lovprisning gjorde meg veldig nysgjerrig, og to uker senere kan jeg slutte meg til henne og nikke bekreftende: Dette er virkelig en spennende bok, og jeg har kost meg skikkelig. Når sant skal sies, er jeg litt rådvill nå. Hva i all verden skal jeg lese som kan måle seg med denne pageturneren?

En fornøyelig bok jeg vil påstå passer for alle. Anbefales.

Takk til Pantagruel forlag for leseeksemplar.

8 kommentarer:

Tine sa...

Flott omtale! Jeg leste også Beathe sin omtale av boken, og trodde jeg hadde greit å styre unna. Når jeg ser at du er enig med henne at dette er gode greier, så tror jeg at jeg bare må ønske meg denne. Blir mye krim for tiden, så dette kan bli litt motvekt :)

annkolaas sa...

Takk! Ja, denne var kjekk.

Elin sa...

Fin omtale, høres ut som en fin bok :)

annkolaas sa...

Takk! Det er en ordentlig pageturner. Anbefales!

Beathe sa...

Så kjekt at du likte boken,Lena!Det ble jeg glad for! Jeg ser du leser "Sølvstjernen" og det er slett ingen dårlig "erstatter" for boken du nettopp er ferdig med!Blir spennende å se hva du syntes om den. Apropos det å hjelpe folk: Fikk en forespørsel på bloggen min i kommentarfeltet(?) om hjelp til et handlingsreferat og gjerne med en annen innfallsvinkel enn den jeg hadde tatt i omtalen. Det er jo lov å prøve seg men å spørre helt åpenlyst? Jeg slettet kommentaren mest for denne personens skyld. De måtte vel ha oppgitt kilde,og da ville jo læreren sett at de hadde bedt meg om å gjøre jobben? HALLO

annkolaas sa...

Ja, jeg likte boken kjempegodt, så takk for tipset! Har så vidt begynt på Sølvstjernen, tenkte jeg måtte ha noe i lignende stil. Haha, ja jeg sjekker i hvert fall alltid opp kildene og hadde nok oppdaget det. Jeg går ikke så mye i dybden i bokomtalene, nettopp fordi jeg ikke orker alle forespørslene fra elever. de spør jo om alt mulig. En gang ville en elev at jeg skulle tolke bokomslaget for henne. Høh.

Beathe sa...

Hehe,man skal høre mye.....og det tenker jeg at dere lærere gjør, det er vel mange som prøver seg.
Har du lest og likt de andre bøkene til Walls så tenker jeg at denne også faller i smak. Kos deg med lesingen!:-)

annkolaas sa...

Takk for det! Ja, du skulle bare visst;). jeg har faktisk ikke lest noe av Wells før, så det er nok på tide. Ha en fin dag!