RSS

The Lover`s Dictionary

David Levithan: The Lover`s Dictionary, 1 time og 53 min - lastet ned fra Storytel.no

Livid. adj. 
Trying to write about love is ultimately like trying to have a dictionary represent life. No matter how many words there are, there will never be enough. 

Han finner dog de riktige ordene og forteller en nydelig kjærlighetshistorie. The Lover`s Dictionary er en roman formet som en ordbok. Boka tar for seg forholdet mellom han og henne. De veksler mellom å fortelle, og går gjennom hele forholdet fra A til Z.

abyss, noun.
There are times when I doubt everything. When I regret everything you`ve taken from me, everything I`ve given you, and the waste of all the time I`ve spent on us. 

De møtes, blir forelsket og flytter sammen. Jeg lytter iherdig og blir også hodestups forelsket.

flux, noun.
The natural state. Our moods change. Our lives change. Our feelings for each other change. Our bearings change. The song changes. The air changes. The temperature of the shower changes. 
Accept this. We must accept this. 

Det går som med de fleste stormende kjærlighetsforhold. Det går bra, det går verre. Det blir bedre, det blir verre. Til slutt går det mot det uunngåelige. Hun svikter ham. De. Kjærligheten. Livet deres.

motif, noun.
You don`t love me as much as I love you. You don`t love me as much as I love you. You don`t love me as much as I love you.

Jeg sitter igjen med kjærlighetssorg. Men det er bedre å ha elsket og mistet enn aldri å ha elsket, er det ikke det de sier..? Jeg skal nok klare meg. Den trente leser vet nok at David Levithan også er forfatteren av den fantastiske ungdomsboka Hver dag.

Anbefaler begge varmt og inderlig.

-----


Ellikken (som også tipset meg om denne boken, trykk på linken for å lese hva hun synes) har gjort meg oppmerksom på Storytel.no. Det er intet mindre enn fantastisk. I går vasket jeg mens jeg hørte første halvtimen av boken. Så hørte jeg 20 minutter til på senga, før jeg omsider kunne høre resten under blunden til minstemann i formiddag. Alt jeg kan få lese! Alt jeg kan få gjort! Dette er selvsagt gammelt nytt for dere andre multitaskere, men jeg er mitt sedvanlige treige meg og har opplevd en aldri så liten åpenbaring. Jeg har hatt en sterk aversjon mot lydøker helt siden mine pendlerdager. Da gjorde jeg et tappert forsøk på å slå flere fluer i en smekk på den tilsammen fire timer lange bussturen til og fra. Daglig. Det nyttet ikke. Tankene vandret i ett sett, og jeg ble til slutt nødt til å gå tilbake til den trofaste papirboka. Det spørs om jeg har modnet litt. Men nå skal det bli orden i lesesakene, serru.

3 kommentarer:

Ellikken sa...

Gåsehud! - Særlig dette med at du beskriver ferdiglest bok som en kjærlighetssorg. Det var (nesten er fremdeles) akkurat slik for meg også. Det føltes som hjertet var fullstendig knust og smadret, at bøker aldri mer ville gi meg noen lykke, at alt var tapt og jeg var forlatt.

Og fnis@storytel-hyllest. Vi er vel late-bloomers, da vettu!

Vilde sa...

Jeg ELSKER Storytel! Jeg er skikkelig dårlig på å sette meg ned å lese bøker. Men når jeg kan ha dem på ørene er det mye lettere å komme gjennom fortelling etter fortelling :)

annkolaas sa...

Det var så mye mer jeg ville nevne ved boken, men måtte raske på og skrible ned før småtten våknet. En fantastisk, fantastisk bok. Nå er jeg i gang med Will Grayson, Will Graysen (var det vel den het?).

Jeg må innrømme at jeg fikk litt småpanikk da de neste bøkene er 8 timer, 11 timer lange. Yikes! Har jeg tålmodighet til dette? Ja! Det må jeg bare ha. Jeg får i så fall heller velge bøker jeg ikke er så interesserte i, og lytte galvhjertet mens jeg arbeider.