RSS

Første spørsmål

David Nicolls: Første spørsmål, 377 sider. Oversatt av Nina Aspen

Denne måneden har jentene i lesesirkelen min lest Første spørsmål.

Spørsmål: hva er det en kvinne egentlig ser etter i en mann? Svar: Svært gode allmennkunnskaper.

Første spørsmål tar leseren tilbake til 1985, hvor atten år gamle Brian Jackson nettopp har begynt å studere engelsk litteratur ved Universitetet. Han har store forventninger til livet som uavhengig student, og ser for seg utfordrende undervisningstimer, lesning av tykke bøker og elskov med sofistikerte kvinner foran peisen i kvistværelset på hybelen. Det går selvsagt ikke helt som planen. Allerede første dagen treffer han Alice, blir hodestups forelsket og alt annet kommer i andre rekke.

En tid lå jeg våken og lurte på om jeg skulle bli gother, men jeg tror det bare var en fase. Dessuten innbefatter det å være en mannlig gother stort sett å kle seg som en aristokratisk vampyr, og er det noe jeg aldri kommer til å overbevise som, må det være aristokratisk vampyr.

Brian er en veldig sjarmerende gutt. Han fomler litt med å finne sin rolle, noe som ofte fører ham opp i pinlige situasjoner - til stor glede for leseren. Det er nok gullkorn å ta av. Han er også meget kunnskapsrik, og pleide å se spørreprogrammet Universitetsspørrelekene sammen med sin nå avdøde far. Vi aner det er derfor det betyr så mye for ham å representere Universitetets firerbande. Denne konkurransen gir en fin ramme rundt boken, som åpner hvert kapittel med et spørsmål om alt fra litteratur til molekyl. Fun facts er alltid gøy, og jeg merket at konkurranseinstinktet mitt våknet, dog jeg glimtet ikke til med svarene, nei.

Spørsmål: Hvilken lidelse fører blefaritt, ektropion, amblyopi og heterofori til? Svar: Svaksynthet.

Jeg likte denne enda bedre enn En dag, som jeg syntes hadde en litt treg start. Første spørsmål holder et jevnt nivå, og jeg oppdaget just nu til min store glede (og sikkert en enda større glede for min venninne, som jeg vet er spesielt glad i James MacAvoy - filmens hovedrolleinnehaver) at boka er filmatisert. Collegefilmer er jo nok en favoritt, så denne skal jeg helt klart se.

En gjennomført og morsom bok. Anbefales.

7 kommentarer:

Stjernekast sa...

Romanen syntes jeg var forferdelig dårlig og den endte i "Styr unna" bokhyllen min på Bokelskere (Smaken er som baken) men filmatiseringen skrev jeg ned i 'Watchlist'en på IMDB etter å ha lest boka men har fortsatt ikke sett den. Jeg vil se den selv om boka ikke falt i smak, i det hele tatt, da jeg har likt McAvoy helt siden jeg så han spille en faun i den første Narnia filmen, jeg hadde han med geiteføtter som bakgrunnsbilde på laptopen i flere måneder. For ikke å snakke om filmen Penelope som er en av mine favorittfilmer.

annkolaas sa...

Hm. Greit nok vi har forskjellig smak, men hva var det du likte så dårlig med denne da?

Venninna mi ble McAvoy-frelst av Omforlatelse, om jeg ikke husker feil. Penelope har jeg ikke sett. Takk for tipset!

annkolaas sa...

*Om forlatelse.

Stjernekast sa...

Om forlatelse er kjempe fin! Den hadde jeg helt glemt.

Det jeg ikke likte da jeg leste romanen var i det hele tatt hovedpersonen, han irriterte meg. Jeg synes han verken var morsom, smart eller sjarmerende. Jeg synes romanen er for forutsigbare også.

annkolaas sa...

Å, jeg skjønner. Han irriterte meg til tider, Men jeg synes han var mest sjarmerende. Jeg så det for meg, og tenkte at dette hadde vært en morsom film. Siden filmen finnes, håper jeg det stemmer.

Stjernekast sa...

Jeg tenkte og tror også at teksten vil gjøre seg bedre på film! Jeg skal se den helgen skal jeg. Er på tide :-)

God helg!

annkolaas sa...

Takk og god helg til deg!