RSS

Hvor mange har du lest?

Jeg oppdaget en ny bokblogg i dag, som igjen ledet meg til denne. Sistnevnte skriver om at BBC har laget en liste med 100 kjente bøker, hvorpå de mener at de fleste kun har lest seks bøker av. Dette må selvsagt også jeg teste ut, og setter et kryss bak hver leste bok. Jeg har skummet listen på forhånd, og vet dessverre at det blir få kryss. Men; til færre kryss, til mer storsagen, uoppdagen litteratur for meg i vente. Enig?!

1 Pride and Prejudice – Jane Austen
2 The Lord of the Rings – JRR Tolkien
3 Jane Eyre – Charlotte Bronte X
4 Harry Potter series – JK Rowling X
5 To Kill a Mockingbird – Harper Lee
6 The Bible X
7 Wuthering Heights – Emily Bronte X
8 Nineteen Eighty Four – George Orwell
9 His Dark Materials – Philip Pullman
10 Great Expectations – Charles Dickens
11 Little Women – Louisa M Alcott
12 Tess of the D’Urbervilles – Thomas Hardy
13 Catch 22 – Joseph Heller
14 Complete Works of Shakespeare
15 Rebecca – Daphne Du Maurier
16 The Hobbit – JRR Tolkien
17 Birdsong – Sebastian Faulk
18 Catcher in the Rye – JD Salinger
19 The Time Traveler’s Wife – Audrey Niffenegger
20 Middlemarch – George Eliot
21 Gone With The Wind – Margaret Mitchell
22 The Great Gatsby – F Scott Fitzgerald
23 Bleak House – Charles Dickens
24 War and Peace – Leo Tolstoy
25 The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy – Douglas Adams
27 Crime and Punishment – Fyodor Dostevsky
28 Grapes of Wrath – John Steinbeck
29 Alice in Wonderland – Lewis Carroll
30 The Wind in the Willows – Kenneth Grahame
31 Anna Karenina – Leo Tolstoy
32 David Copperfield – Charles Dickens
33 Chronicles of Narnia – CS Lewis X
34 Emma - Jane Austen
35 Persuasion – Jane Austen X
36 The Lion, The Witch and The Wardrobe – CS Lewis X
37 The Kite Runner – Khaled Hosseini X
38 Captain Corelli’s Mandolin – Louis De Bernieres
39 Memoirs of a Geisha – Arthur Golden
40 Winnie the Pooh – AA Milne
41 Animal Farm – George Orwell
42 The Da Vinci Code – Dan Brown
43 One Hundred Years of Solitude – Gabriel Garcia Marquez
44 A Prayer for Owen Meaney – John Irving
45 The Woman in White – Wilkie Collins
46 Anne of Green Gables – LM Montgomery X
47 Far From The Madding Crowd – Thomas Hardy
48 The Handmaid’s Tale – Margaret Atwood
49 Lord of the Flies – William Golding
50 Atonement – Ian McEwan
51 Life of Pi – Yann Martel
52 Dune – Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54 Sense and Sensibility – Jane Austen
55 A Suitable Boy – Vikram Seth
56 The Shadow of the Wind – Carlos Ruiz Zafon X
57 A Tale Of Two Cities – Charles Dickens
58 Brave New World – Aldous Huxley
59 The Curious Incident of the Dog in the Night – Mark Haddon
60 Love In The Time Of Cholera – Gabriel Garcia Marquez
61 Of Mice and Men – John Steinbeck
62 Lolita – Vladimir Nabokov
63 The Secret History – Donna Tartt
64 The Lovely Bones – Alice Sebold
65 Count of Monte Cristo – Alexandre Dumas
66 On The Road – Jack Kerouac
67 Jude the Obscure – Thomas Hardy
68 Bridget Jones’s Diary – Helen Fielding X
69 Midnight’s Children – Salman Rushdie
70 Moby Dick – Herman Melville
71 Oliver Twist – Charles Dickens
72 Dracula – Bram Stoker
73 The Secret Garden – Frances Hodgson Burnett X
74 Notes From A Small Island – Bill Bryson
75 Ulysses – James Joyce
76 The Inferno – Dante
77 Swallows and Amazons – Arthur Ransom
78 Germinal – Emile Zola
79 Vanity Fair – William Makepeace Thackeray
80 Possession – AS Byatt
81 A Christmas Carol – Charles Dickens
82 Cloud Atlas – David Mitchell
83 The Color Purple – Alice Walker
84 The Remains of the Day – Kazuo Ishiguro
85 Madame Bovary – Gustave Flaubert
86 A Fine Balance – Rohinton Mistry
87 Charlotte’s Web – EB White
88 The Five People You Meet In Heaven – Mitch Albom
89 Adventures of Sherlock Holmes – Sir Arthur Conan Doyle
90 The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91 Heart of Darkness – Joseph Conrad
92 The Little Prince – Antoine De Saint-Exupery
93 The Wasp Factory – Iain Banks
94 Watership Down – Richard Adams
95 A Confederacy of Dunces – John Kennedy Toole
96 A Town Like Alice – Nevil Shute
97 The Three Musketeers – Alexandre Dumas
98 Hamlet – William Shakespeare –
99 Charlie and the Chocolate Factory – Roald Dahl X
100 Les Miserables – Victor Hugo

Heh, 13 stk leste. Teller det at jeg har lest andre bøker av samtlige forfattere...? Hmm.. Janei, jeg får det travelt, ser jeg.

12 kommentarer:

Ingalill. sa...

Hei,

Artig med lister!

Jeg noterte 50 leste når jeg blogget om denne i juli, har bare lest 1 ny siden den gang (Historien om Pi), så foreløpig resultat er 51.
Fort går det ikke :-)

annkolaas sa...

Det er vel mer likt det antallet jeg burde ha kommet opp i. Jeg hadde litt lyst til å lyve, jeg som er norsklærer og alt, hehe:)

Anonym sa...

19!

Inger Johanne sa...

Takk for koseleg helsing på bloggen min! Og så kjekt å oppdage ein ny bloggesfære då eg kom inn her! Eg les stort sett berre interiør- og kreative bloggar, så leseblogg var nytt for meg! Høyrtes jo litt rart ut, kanskje... Men så kjekt! Eg ser at eg må kikke gjennom denne lista... Kan ikkje vere bekjent av å berre ha lest 6 av desse, nei...

Bai sa...

Eg kom til 25 utan å lyge. Men det er mange bøker på denne lista eg har litt dårleg samvit for at eg ikkje har lese ennå. Så det er kanskje eit godt utgangspunkt for vidare lesing.

(Er det forresten bare eg som stussar på einskilde av bøkene, på lista?)

annkolaas sa...

Hehe, nei det er ikkje berre du som stussar. Bridget Jones feks? Men eg burde vel ikkje klage, som har lese ho;) Det var voldsamt mykje Jane Austen og. Ikkje at det er noko i vegen med dei, men så mange av same forfattar?

Unknown sa...

25!
(Men jeg syns det er en dårlig liste.)

annkolaas sa...

Hva med å lage en ny liste? Kanskje en med nordisk litteratur? Oppfordring!

Mammadamen sa...

Jeg har faktisk lest 46 av dem! Blant annet alt listet av Jane Austen:) Listen virker dog noe tilfeldig plukket. Men enig i at lister er gøy!

Torill sa...

Eg hadde lest ei bok på denne lista, og eg har nokre i bokhylla som eg ikkje har lest. Eg er ingen lesehest, så ærleg skal eg vere. Skal eg lese noko så vert det helst ei norsk bok.

Har du husbyggjarblogg? Er det på Giske du skal bygge? Ikkje blås vekk då :-)

Beatelill sa...

Jeg har lest 30 av disse bøkene, men er nok enig med flere andre her om at listen er ikke helt god. Her kan du lese hvilke bøker jeg har lest av disse: http://beatelill.blogspot.com/2009/08/hvor-mange-av-disse-bkene-har-du-lest.html

Beatelill sa...

Nå har jeg skrevet et innlegg med forslag om å lage ei helt ny liste over bøker man burde lese :)