RSS

Tråder is the new black


Som jeg har nevnt tidligere, er jeg med i Cappelen Damms bokbloggturné, og i denne runden har vi lest Tråder av Sophia Bennett.

Marielle åpnet turnéen med sin bokmelding i går, og i morgen får vi høre hva Kristine synes om boka. Men i dag er det min tur:

Med denne boken ble Sophia Bennett 2009-vinneren av avisen The Times og forlagshuset Chicken House sin årlige konkurranse av barne- og ungdomsbokforfattere. Under lesingen tenkte jeg at denne boken godt kan bli en serie, og hvis du trykker her ser du at forfatteren har planer om nettopp det. Hun er allerede ferdig med bok nr. 2, som kommer ut i mai, og i full gang med bok nr. 3. Og alle jenter gleder seg..

Sophia Bennett: Tråder, 247 sider.

Tråder har alle de rette elementene for å lykkes: Tre bestevenninner, som alle selvsagt innehar en egen personlighet, fullstendig ulik den nestes. De oppdager en, noe spesiell, fjerde jente, og bestemmer seg for å gjøre henne til sitt neste store prosjekt. Så bærer det videre frem til den store dagen. Naturligvis ikke helt uten komplikasjoner. Hvis du tror at dette er nok en "la oss få gjøre en make-over på deg"-bok (og senere film), så tar du helt feil. Hva prosjektet går ut på, skal forbli usagt, men det er ingenting forutsigbart ved denne boken.

Fortellerstemmen i boken er gjennom Nonie, en av de tre bestevenninnene. Hun er fullstendig oppslukt av mote, har en mor som er tidligere modell, en kjekkas-storebror og en fransk far hun sjelden ser. Hennes største sorg må være at ansiktet hennes er blottet for kinnben, og at hun er for lav til å kunne bli modell. Hennes mor: "Kinnben, vennen min. Så sørgelig at du har arvet din far".

Bestevenninne nummer to, Edie, har modellkropp. Fullstendig bortkastet (sitat Nonie), siden hennes største drøm er å jobbe for FN. Hennes hverdag består for det meste av veldedighetsarbeid for å sanke nok poeng på CV-en til å komme inn på Harvard University. Noni er overbevist om at Edie er hemmelig forelsket i broren hennes. Noni: "Hun prøver å bestemme seg for om hun skal få pannelugg. Hun har grublet over dette de siste fem årene, og så langt er fremdeles ingen beslutning tatt".

Jenny er bestevenninne nummer tre. Hun har fått en rolle i en Hollywood-film midt i den verste puppe/kvisetiden. Hun har komplekser for kroppen sin, men hadde absolutt vært Marilyn Monroe-hot for femti år siden. Hun reiser verden rundt for å promotere Hollywood-filmen sin sammen med den superpopulære medspilleren sin, som hun selvsagt er betatt av. Nonie: "Stakkars Jenny. Du ser hvor vettskremte øynene hennes blir hver gang kameraet er på henne".

Den fjerde jenta, Crow, er flyktning og kommer fra Uganda. Hun er tolv år, dyslektisk og kler seg i rosa alvevinger og struttende ballettskjørt. Et av Edies poenginnsankningsoppdrag består av å hjelpe henne med lesetrening. Edie: "Dere skulle sett den jenta jeg skal undervise i ettermiddag. Hun er seriøst rar". Det viser seg at Crow har et usedvanlig talent innen design.

Dette er en skikkelig feel good-bok. Lettlest, og delt inn i korte kapitler ( til glede for meg og min besettelse, som består av kun å legge fra meg boken ved kapittelslutt. Ikke alltid like enkelt..). Tråder handler mye om mote, og ble lansert i forbindelse med Oslo Fashion Week i februar. Det er debutboka til forfatteren, som alltid har ønsket å skrive for barn og ungdom, noe hun behersker med sitt ungdommelige og satiriske språk.

Tråder er full av spenningstopper, og det er ingen kjedelige øyeblikk i boka. Nå er ikke jeg akkurat i målgruppen for lesere, men jeg synes likevel det var vanskelig å legge fra seg boka. (Jeg kjenner dessuten meg selv godt nok til å vite at boka hadde vært midt i blinken for en 10-14-årig meg.) Boka er full av popkulturelle referanser som (både jeg og) dagens ungdom er opptatt av: Kleskjeden Topshop, tv-serien Gossip girl, kaffikjeden Starbucks, kjendiser, kjente sko- og klesmerker, designere, for å nevne noen. Sistnevnte er selvsagt hyppig nevnt, siden boken handler en stor del om mote. Her får vi høre om bla Viwienne Westwood, Yves Saint Laurent og Coco Chanel.

Handlingen utspiller seg i London, så for de som har vært der (og det har jeg mange ganger) kan det være ekstra morsomt å faktisk vite nøyaktig hva de mener, og hvordan det ser ut når de beskriver Leicester Square, Covent Garden og alle andre stedene.

PS! 5 kroner for hver solgte bok vil gå til Redd Barna. Ikke bare mote her altså;)

PPS! Har du ikke blogg? Sjekk ut Bokbloggturnéen på facebook da vel;)

Bare glem Twilight. Vampyrer er bare såå last season.

Det vises ikke (på min data i alle fall), men flere av stedene her er hyperlinker (Marielle, Kristine og diverse andre).. Let deg frem:)

0 kommentarer: