RSS

Michael Nyqvist finner seg sjæl



Ja, det er han fra Stieg Larsson-trilogien. Og ja, han spilte også i "Gubben ved graven brevid". Og vi husker ham selvsagt fra "Så som i himmelen" (som jeg forøvrig ennå ikke har fått sett ferdig, da dvd-spilleren takket for seg. Hrrmf!).

Da Cappelen Damm spurte om jeg ville ha denne boka, tenkte jeg "Huff, nok en ABC for småbarnsforeldre". Heldigvis var jeg nysgjerrig nok til å finne ut nøyaktig hva slags kjerringråd som kunne gi barnet mitt en god natts søvn. Og jippi! Denne har jeg jo hatt lyst til å lese, men jeg kjente ikke igjen tittelen. Så da var jeg snar med å samtykke. En bitteliten feil første til at jeg fikk boken to ganger, med beskjed om å gi nr. 2 til noen jeg liker - som sagt, så gjort. Boken er just nu på vei til en god venninne:)

Når barnet har lagt seg av Michael Nyqvist er en selvbiografisk roman. Når Michael er seks år gammel, er familien på ferie i Venezia. Her får Michael vite at han er adoptert. Hans biologiske mor er svensk og faren bor i Italia.

Datteren min søkte meg med blikket allerede etter noen minutter ute i fri luft. Hvem søkte jeg? Hvem var det jeg fikk fatt i? Noen må det ha vært. Når datteren min en gang spør hvor jeg bodde som baby, kommer jeg til å flakke med blikket. Jeg som skal gi henne støtte og styrke, kan ikke svare på det enkleste, hvor jeg kommer fra.

Boken er en rekke fortellinger tatt fra Michaels liv. Det begynner med et par episoder fra barndommen, men beveger seg kjapt til det voksne livet. Vi følger ham gjennom skuespillet, Italia, ekteskapet, skilsmissen, tapet av faren, nytt ekteskap og tilbake til Italia. Han forteller om sin søken etter seg selv. Han prøver ut flere roller, både på scenen og i det virkelige livet.

Michael har et veldig kompakt språk. Han skriver korte setninger, og skildrer på en ekte og stemningsfull måte. Han skriver veldig rørende, men uten å bli for sentimental. Jeg tok meg selv i å le høyt flere ganger av de morsomme beskrivelsene, og den litt naivistiske måten han fremstiller situasjonene. Det er slikt jeg liker! Et enkelt, men likevel dypt språk. Fullstendig blottet for klisjeer.

Jeg går inn i forretningen til Prada. En ansatt møter meg på flekken, alvorlig men vennlig. Hvor jeg enn snur meg er hun tretti centimeter bak. Hun får meg til å føle meg som en massemorder på perm. Jeg spør om de har solbriller. I løpet av sekunder ligger det et trettitalls solbriller på disken, ingen under to tusen kroner. Jeg spør om de har noen av den typen Elton John pleier å bruke?

Jeg har ikke noe spesielt kjennskap til Michael Nyqvist, og synes ikke noe spesielt om ham verken for eller imot. Men etter å ha lest boka har interessen min steget flere hakk. Hva blir det neste? En Michael Nyqvist samle-cd? Jeg likte boka kjempegodt og slukte den på et par dager. Den har bare knappe 190 sider og kunne gjerne ha vært lenger. Les den da vel.

4 kommentarer:

Ingaplinga sa...

hmmm... lurer på å ta på meg lesefrakken igjen, har vært ganske så rolig etter thailandsturen...

flott design på bloggen forresten, særs flott! blei nestne litt misunnelig e altså!

annkolaas sa...

Tusen takk! Du finner 100-vis av design på blogger templates;)

Beatelill sa...

Jepp! Har store planer om å lese denne :) Jeg er nemlig stor fan av Michael Nyqvist, og det leeenge før Milennium-filmene :)

annkolaas sa...

Da bør du absolutt lese den:)