RSS

Beistet

Ingunn Aamodt: Beistet, 123 sider

Sytten år gamle Mona er i Oslo spektrum for å få med seg VG-listas årlige konsert. Når venninna hennes er så heldig å få tak i billett til etterfesten, tigger Mona henne om å selge billetten. Rapperen EK skal nemlig opptre, og sjansen til å møte ham etterpå vil hun ikke la gå fra seg. Mona får møte sin store helt, og blir attpåtil med ham hjem. Morgenen etter er Mona verdens lykkeligste, helt til hun overhører en telefonsamtale EK har med en bekjent:

"Hun er skikkelig feit! Du skulle sett! Og den teite sveisen! Ja, hun ligger i senga mi og purker nå. Hvor full kan jeg ha vært? Hun ser faen meg ikke ut. Trodde aldri jeg skulle røre det beistet. Fatter ikke hva jeg har tenkt på."

Mona får sjokk. Hun lister seg ut og bestemmer seg for å ta hevn. Om ett år skal hun selv stå på scenen, vakrere enn noensinne og helt ugjenkjennelig for EK. Han skal få svi.

Cappelen Damm omtaler boken som "en humoristisk vendetta mot de vakre og berømte med for mye makt", noe jeg sier meg enig i. Kroppsfokusering og anoreksi er også et gjennomgående tema som er viktig å ta tak i. Innholdsmessig vil jeg si at boken er for femtenåringer og eldre, men språkmessig vil jeg påstå at den kanskje blir litt for enkel. Uansett er det en grei bok med et fint budskap.

Denne har jeg lest i forbindelse med Cappelen Damms bokbloggturnéJeg hadde æren av å starte turneen, og i morgen fortsetter Julie.




0 kommentarer: