RSS

Charliblogg

Eldrid Johansen: Charliblogg, 213 sider

Jada, jeg holder fremdeles på å morer meg med ungdomslitteratur. Men de er jo så artige, disse bøkene. Raske å lese er de også. 

Denne gangen har jeg fordypet meg i Charlottes verden. Hun er byjente, født og oppvokst i hovedstaden og vant med Paristurer, sushi og storbyliv. Når moren forteller henne at de skal flytte til bygda, raser verdenen hennes sammen. Allerede første skoledag skjærer det seg for 15-årige Charlotte. Jentene i klassen synes hun er snobbete og bestemmer seg for ikke å inkludere henne. Når det ringer ut til første friminutt, er Charlotte den siste som forlater klasserommet. Hun finner det ekslusive pudderet sitt knust i vasken. En klar beskjed om at hun er uønsket. Oppgitt og skuffet bestemmer Charlotte seg for å ta hevn. Hun oppretter en anonym blogg hvor hun harselerer og latterliggjør innbyggerne i det lille samfunnet. Charliblogg blir stadig mer populær, og for å holde på leserne fyller Charlotte på med bygdesladderen. Hun går langt over streken og til slutt går det selvsagt galt. 

Jeg likte boka godt. Temaet er superaktuelt, og det er ikke måte på hvor ofte jeg lar meg sjokkere over blogger jeg ramler innom. Halvnakne tenåringer med fullt navn og adresse som legger ut om personlige saker om både seg selv og de i nærmeste omgangskrets. Det er lett å glemme at du offentliggjør deg selv når du sitter alene og publiserer innlegg, og det er viktig å huske at du er din egen redaktør. Det er skummelt å tenke på at ens verdi skal bli målt ut fra hvor mange Likes en har på Facebook, eller hvor mange kommentarer en får på et blogginnlegg. Mobbing forekommer dessverre både i klasserommet og via nettet, sistnevnte kanskje mer synlig, men desto vanskeligere å gjøre noe med siden det ofte er snakk om anonyme brukere. Vondt gjør det uansett. 

Setter vi moralen til side er Charliblogg en spennende bok med en god historie. Lettlest og passende for 5.-6. klasse og oppover. 

God bok. Anbefales.

2 kommentarer:

Elin sa...

Jeg har ikke lest denne boken, jeg vet ikke helt om det er boken for meg. Men synes det er spennende å lese om den, mange skriver så forskjellig i sine anmeldelser:) Fint skrevet:)

annkolaas sa...

Takk! ja, jeg ser at det er flere som ikke likte den.