RSS

Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?

Kristine Getz: Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?, 238 sider inkl etterord av Finn Skårderud

Det hjalp ikke hva jeg gjorde, det hjalp ikke at jeg stilte meg i enn annen vinkel, det hjalp ikke at jeg lukket øynene, talte til elleve og åpnet igjen. Fettet var tilbake.

Kristine Getz slet med spiseforstyrrelser i ti år. Hun gikk jevnlig til behandling, men vendepunktet kom ikke før hun begynte å blogge. Ved å blottlegge sine innerste tanker, legge ut om frykten som stadig truer, kunne hun sakte begynne på veien tilbake til det trygge og gode livet hun engang hadde.

Historien begynner med 17-årige Kristine, som bor hjemme sammen med lillesøster Ane og pappa. Mamma har flyttet fra dem, og de må lære å klare seg uten henne. Kristine er overbevist om at hun er grunnen til at mamma drar. At alt blir bra igjen bare hun blir snill igjen. Bare hun fikser alt. Og Kristine fikser alt. Hun gjør lekser, husarbeid, lager middag, baker kaker, stryker skjorter og lager bursdagskort. Utenpå smiler hun, inni føler hun seg sint og fanget. Hun legger selvverdien sin i prestasjoner, og føler en konstant uro og håpløshet som hun etterhvert begynner å stilne med mat.

Alt ble veldig tungt. Men det var jeg som veide tyngst. 

Kristine spiser, kaster opp og og sulter seg om hverandre, helt til sistnevnte tar overhånd. Hun opplever en selvkontroll når alt rundt henne er kaotisk, ved å kontrollere sultfølelsen har hun i det minste overtaket på noe. Hun takker nei til de fleste sosiale begivenheter, av redsel for å måtte spise noe, hun sniker seg ut for å trene midt på natten, kan gå dagevis uten å spise annet enn litt grapefrukt. Til slutt går det over fire år før hun i det hele tatt kan huske å ha smakt på kake, og selv da var det bare noen få biter.

Dette er en sterk og viktig historie. Bare i Norge er det 120 000 personer som lider av spiseforstyrrelser (og det er nok bare det antallet som er registrert!). Kristine sier selv at hun med denne boken ønsker å advare andre. Hun beskriver sykdommen på en måte som gjør at vi utenforstående får et verdifullt innblikk i hva denne forferdelige lidelsen kan gjøre med en. Kristine greide heldigvis å kjempe seg tilbake til livet. Dette er en historie verd å få med seg for de fleste.

Anbefales.

5 kommentarer:

aariho sa...

Viktig bok. Dette er et problem vi må ta på alvor, ikke minst de som jobber med barn. Opplysning nødvendig, og det aller viktigste: Alle må bli sett!

Karen sa...

Jeg har så lyst på denne boka jeg også.. Dette temaet slutter dessverre aldri å være aktuelt.

Elin sa...

Høres ut som en spennende og sterk bok å lese. Denne må jeg få lest en gang;) Takk for tips:)

annkolaas sa...

Enig! Jeg anbefaler også Linnea Myhres bok Evig søndag. En litt annerledes fortellerstemme om det samme temaet.

Birthe sa...

Å få kunnskap om spiseforstyrrelse er avgjørende for hvordan en møter et menneske som har denne sykdommen; det handler om kontroll, og å bli sett...og helt dypereliggende årsaker enn et spisemønster. Denne boken har jeg lyst til å få med meg, takk for lesetips!