RSS

Din vakre jævel

Arne Svingen og Helene Uri: Din vakre jævel, 218 sider

Helene Uri og Arne Svingen gjentar suksessen fra 2007 (Sommeren vi kledde oss nakne - gjett om jeg skal lese den!), og har skrevet Din vakre jævel sammen. Annethvert kapittel er fortalt henholdsvis av 25-årige Hedvig og femtenåringen Robin. Det er en ungdomsbok og det funker. 

25 år gamle Hedvig kommer fra et såkalt møblert hjem, hun har utdannelse og en god jobb. På fingeren har hun en solid diamantring. Den har hun fått av forloveden. Velstående, flotte, kulturelle Gustav. Robin er 15 år og bor sammen med mor og to yngre søstre. Han går på ungdomskolen og har planer om å jobbe når han er ferdig. En dag blir Hedvig ranet av Robin og to kompiser. De stjeler mobilen, lommeboken og ringen hennes. Hedvig blir skremt av hendelsen, men klarer likevel ikke å slutte å tenke på Robin. Robin kan heller ikke glemme Hedvig. Og jeg greier ikke slutte å lese.

Før jeg rekker å tenke mer, har jeg heist meg opp på tærne og lagt leppene mine mot hans. Kroppen hans er urørlig noen evigheter før han åpner munnen og besvarer kysset. Det er ikke noe kyss som kan bortforklares som bare en dum misforståelse, et kyss som i all vennskapelighet var ment for kinnet, men som ved et ulykkestilfelle havnet på munnen. 
---
Det er umulig å forklare hva som satte fyr på hele greia. Det hendte kanskje bare av seg sjøl. Jeg har jakka på en arm og hælen ute av den ene skoen, mens hun har genseren oppe over behåen og drar i beltet mitt. Vi går sidelengs innover i leiligheten, gjennom stua og mot den døra som jeg veit hva skjuler. 

Din vakre jævel er en heftig bok. Den er ærlig, rå og sparer ikke på noe. Det er sånn en ungdomsroman skal være. Jævlig bra.

Anbefales.

2 kommentarer:

Anonym sa...

den er sykt kjip jeg likte den ikke

Anonym sa...

den er jævlig bra og jeg er bare 13år